Peuterbeweging

Dat mensen structureel te weinig bewegen is bekend. Dat dat ook geldt voor kinderen van 4 tot 12 jaar is ook geen nieuws. Vandaar dat er inmiddels beweegnormen zijn opgesteld.

Maar hoe zit dat nou bij hele jonge kinderen? Daar is (nog)
geen beweegnorm voor.

Uit onderzoek is gebleken dat ook kinderen onder de vier jaar te weinig bewegen en dat geldt zelfs wanneer de kinderen op kinderdagverblijven of peuterspeelzalen zijn.
Aandacht voor meer bewegen is dus ook in de kinderopvang en de groepen één en twee van de basisschool geen overbodige luxe.

Behalve dat jonge kinderen te weinig bewegen zitten ze vaak ook niet goed in hun vel. Uit ervaring is gebleken dat er kinderen zijn die snel overprikkeld raken. Zij lijken niet goed in staat om alle binnenkomende prikkels te verwerken. Het gevolg is dat deze kinderen heel druk worden in gedrag of zich juist terugtrekken en in zichzelf keren.

Peuterbeweging | Afbeelding Peuterbeweging-01

Vaak kunnen kinderen niet vanuit zichzelf tot rust en ontspanning komen. Deze kinderen blijven continu druk bezig. Zij hebben moeite met in- en doorslapen en zijn daardoor voortdurend moe.
Zelfs hele jonge kinderen hebben al stress gerelateerde klachten.
Wetenschappelijk onderzoek bevestigd dit.
Het is belangrijk hen op jonge leeftijd zelfregulatie, veerkracht en coping strategieën aan te leren zodat ze early life stress het hoofd kunnen bieden. De early life stress heeft namelijk grote gevolgen op latere leeftijd op het fysiek en de psyche.

Peuterbeweging houdt zich bezig met het in beweging zetten van de ontwikkeling en de fysieke en psychische gezondheid van peuters.
Het biedt een nieuwe kijk op wat peuters van nu nodig hebben om uit te groeien tot, op alle fronten, gezonde volwassenen.

Peuterbeweging is gebaseerd op 4 componenten:

  • bewegen
  • gronden
  • ademen
  • ontspannen

Als vijfde component ligt onze focus op:

  • buiten spelen.

Peuterbeweging bestaat uit een boek met daaraan gekoppeld een lesmethode voor de kinderopvang.

Een aantal reacties van onze gebruikers:

Student klassen assistent
Lees verder
Ik vond het een leuke methode en de kinderen deden goed mee. De plaatjes op de kaarten spraken de kinderen en mij zelf erg aan
Pedagogisch medewerker
Lees verder
Super leuk verhaal. De kinderen hebben echt genoten!
Student klassen assistent
Lees verder
Hartstikke leuk!
Pedagogisch medewerker
Lees verder
Een fijne, makkelijke methode die voor elke leidster makkelijk zelf uit te voeren is. Zeker als je het een paar keer doet, heb je je spiekbrief vast niet meer nodig.
Pedagogisch medewerker
Lees verder
Hele leuke activiteit. De kinderen en ik zelf hebben er van genoten!
Leerkracht basisonderwijs
Lees verder
Na het geven van de activiteit ben ik erg enthousiast geworden en heb ik zin om het nog een keer te geven. De kinderen deden goed mee en vonden het erg leuk. De activiteit is uitgevoerd op een NT2 school. Ik vond het erg prettig om met deze methode te werken. De taal ondersteunt de bewegingen goed. Door beeld en taal aan elkaar te koppelen snappen de kinderen goed wat er gedaan moet worden.
Previous
Next

Meer weten?

Contact
Heb je vragen of wil je iets delen over je ervaringen met Peuterbeweging stuur ons dan een berichtje via het contactformulier hiernaast. We horen graag van je!

Contact
Heb je vragen of wil je iets delen over je ervaringen met Peuterbeweging stuur ons dan een berichtje via het contactformulier hieronder. We horen graag van je!

Peuterbeweging | Contact img

Neem contact op!